Sunday, February 15, 2009

Valentine....

semalam, genap 14 februari 2009... hari yang ditunggu2 oleh kebanyakan pasangan kekasih, tak kira di seluruh dunia, mahupun di Malaysia.... semalam saya ke kl untuk berjumpa kwn2 lama sewaktu bersekolah di sabah dulu... tak sangka, mereka kebanyakannya dah berada di semenanjung.... sambil tu, diorang pun bwk la pasangan masing2.. saya seorang sahaja yang single... hehehehe..... terus diorang tanya dgn pelat loghat sabah yang masih pekat.... " mana ko punya girlfriend?? kenapa ndak bawak...??" lalu dgn rilek saya menjawab," ala, hari ni sa mo jadi single kejap, ingat mo luang masa sama kwn2 lama nie.... lagipun gf sa kerja, di sana Open Golf Malaysia, jadi volunteer..".... jadi kami pun teruskan la dgn aktiviti kami.... sewaktu kami berada di sebuah shopping complex yang memang ternama, saya tgk begitu ramai umat manusia.... dan majoritinya adalah pasangan kekasih.... dan kaum saya, melayu, adalah antara yang paling ramai di situ.... tapi yang tak sedap mata nak memandangnye bila pakaian pasangan mereka iaitu perempuan, langsung tidak menggambarkan mereka itu berbangsa melayu dan beragama islam! semua tak cukup kain.... hai?? pelik, diorang nie takde duit langsung ke sampai baju pun tak cukup kain?? kwn2 saya yang dari sabah nie, semua beragama kristian, tapi pasangan mereka lebih pulak cukup kain nye.... itu satu hal, yang bertudung pulak, berpegang tagan dan berpelukan dgn pasangan masing2.... isk, kalau macam tu baik tak payah bertudung.... buat malu je... dan yang paling saya sedih, kebanyakannya adik2 yang masih bersekolah..... jadi saya terus laa berlalu dari sana.... sampai di sebuah restoran makanan segera, di meja sebelah saya, adala satu mamat tu tgn makan ngan girlfriend dia... melayu jugak... dah dia habis makan, dgn bangganya, dia bagi hadiah buat kekasih dia dan menyebut 'happy valentine's day' dgn lantang... ceh... mcm dia sorang aje la yang ada awek... kekekeke.... awek dia pun konon nye begitu gembira sampai bangun and peluk dia erat2 di depan orang ramai... dan terkinja2 kegembiraan.... astaghfirullah.... terus saya tertanya2, diorang nie tau ke maksud valentines day nie?? siapa yang menyambutnye?? dan apakah yang menyebabkan terjadinya sambutan valentines day ini.... apa nak jadi.... jadi kwn2, sebelum kita menyambut sesuatu perayaan, yang kita tau bukan adat kita, jenguk2 la dulu sejarah perayaan tu.... jgn main tangkap sambut je... kang silap2 perayaan yahudi pun di sambut sebab tak tau sejarahnya.... isk3.....

No comments:

Post a Comment